facebook Zvětšit písmo A A A

Proč je strava důležitá

Dobrá strava je prevencí křehkosti starších lidí

Starší lidé obecně podceňují stravování. Někdy se jim nechce si vařit, jindy jim to tak docela
nedovoluje jejich fyzická kondice, někdy hrají roli nálady či nemoci, často na sobě šetří.
Kvalitní jídlo ale nemusí být drahé, jídelníček se dá sestavit i z běžných sezonních potravin,
které jsou levnější a daleko zdravější. Můžeme se jednoduše inspirovat stravou našich
babiček, které jedly to, co jim právě dozrálo na zahrádce, na talíři měly často luštěniny,
naopak maso a sladké moučníky byly v jídelníčku jen na neděli.  

Prázdná lednička je lepší než prázdné potraviny

Mezi hlavní chyby ve stravování patří nadbytek takzvaných prázdných potravin, tedy
potravin, které mají velmi nízkou nebo někdy téměř žádnou výživovou hodnotu. Tyto
potraviny mají vysoké množství cukru a tuku, a naopak obsahují minimum vitaminů,
minerálů a vlákniny. Nedostatek živin je kompenzován vysokou energetickou hodnotou.  
U seniorů stoupá potřeba vitaminů a minerálů. Jejich tělo ale naopak dokáže méně těchto
látek vstřebávat z potravy. Jídelníček seniorů by proto měl být rozhodně co nekvalitnější.
Oproti mladší populaci by tedy měli mít starší lidé stravu výrazně bohatší na vitaminy a
minerální látky. Neměl by chybět dostatek ovoce a zeleniny, vlákniny, omega 3 mastných
kyselin a tekutin. Ve stravě seniorů často bývá nedostatečné množství vápníku, železa a
zinku.  Je dobré do jídelníčku zařadit hodně kořenové zeleniny – zejména v zimě, kdy člověk
přirozeně nemá chuť na studené zeleninové saláty. Výborná je červená řepa, dýně, kapusta.
Vynikající je bílé zelí, ideálně kvašené, z koření do zimního období patří skořice, zázvor a
hřebíček. A opět i zde platí - stačí si vzpomenout, co bylo na talíři ve venkovských chalupách
našich prarodičů.

U doplňků stravy je třeba vybírat ty, které jsou potravinami, nikoli jen izolovanými vitamíny
nebo minerály. Izolované prvky totiž nikdy nemají takový účinek, jako když je jíme v
komplexu s dalšími látkami. Je tedy nejlepší jíst doplňky, které jsou současně stravou a hledat
přirozené zdroje, nikoli chemické doplňky. Dobré zkušenosti mívají výživoví poradci se
zelenými potravinami – mladým ječmenem a řasou Chlorellou Pyrenoidosou.  

Jak na pitný režim

Starší lidé mají tendenci méně pít. Pitný režim je pro ně ale velmi důležitý. Často se z něj
stává velký úkol ke zdolání, protože u starších lidí dochází k vyhasínání pocitu žízně, nemají
žízeň. Lidé pak logicky pijí velmi málo a hrozí jim dehydratace. V letním období není
výjimkou, že pak dehydrovaní kolabují.

Ideálním nápojem nejen pro seniorský věk je voda. Pokud ji nemůžeme pít čistou, protože
nám tak prostě nechutná, může být ochucená citronem či limetou. Dobré jsou i domácí
limonády s bylinkami nebo třeba se salátovou okurkou.

Naopak s čaji a kávou je potřeba zacházet s rozumem. Černý čaj a káva dehydratují. Je tedy
nutné myslet po jejich vypití na doplnění tekutin – opět nejlépe čisté pitné vody.  
Ideální jídelníček seniora by měl být co nejpestřejší, složený z jednoduchých zdravých
potravin, nikoli z průmyslových polotovarů. Důležité je používat selský rozum a poslouchat
svoje tělo. K tomu je samozřejmě potřebný pohyb, optimismus, radost a dobrá nálada.  

Zpracovala redakce s využitím rad Ing. Šárky Ozgové, poradkyně pro výživu, členky
Společnosti pro výživu


Poradna


Vložit nový dotaz  |  Zobrazit vše  |  Sbalit vše