facebook Zvětšit písmo A A A

Výživa

Ve stáří potřebujeme jiné množství živin

Postupující věk vede k úbytku svalové hmoty, ke snížení syntézy proteinů a potřeby aminokyselin. Expertní závěr WHO navrhuje jako bezpečnou dávku bílkovin ve stáří 1,0-1,23 g na 1 kg tělesné hmotnosti a den (WHO, 1985).

Přísun sacharidů by měl tvořit 55-60 % celkové potřeby energie. Převážně by měly být využity komplexní sacharidy se snížením příjmu jednoduchých cukrů. Mírné zvýšení dietní vlákniny (např. v kapslích) zlepšuje glukózovou toleranci, trávení a zlepšuje energetickou rovnováhu.

Příjem hrubé vlákniny by měl dosahovat 20-25 g za den. Příjem tuků se doporučuje ve stáří s ohledem na rizikové faktory arteriosklerózy snížit na zhruba 30 % celkového energetického příjmu.

Při sestavování výživy u seniorů nesmíme zapomínat ani na přísun vitamínů a mikroelementů. Ve stáří dochází ke zvýšenému působení volných radikálů a nárůstu onemocnění z toho vyplývajících, zvýšení přísunu antioxidantů ve stravě může přitom částečně potlačit jejich nežádoucí vliv.

Neméně důležitou roli při výživě ve stáří má dostatečný přísun minerálů (železo, zinek, selen, hořčík). Vzhledem ke změnám stravovacích zvyklostí ve vyšším věku se mění i resorpce řady živin a dalších složek stravy a často dochází k jejich deficitu. Další příčinou nižší pestrosti ve složení stravy, a tedy i nedostatečného obsahu významných živin potřebných ve stáří může být i prostý strach seniora a pocit vlastní neschopnosti před rodinou či blízkými, kdy nedokáže přiznat, že není schopen připravit takové pokrmy, jako dřív.


Poradna


Vložit nový dotaz  |  Zobrazit vše  |  Sbalit vše