facebook Zvětšit písmo A A A

Osteoporóza

Sdružení nezávislých lékárníků Moje lékárna připravilo ve spolupráci s Českou gerontologickou a geriatrickou společností ČLS JEP projekt se speciálním zaměřením na geriatrické pacienty včetně informačních letáků pojednávajících o problémech spojených se stářím. Zaměstnanci sdružení Moje lékárna jsou pravidelně proškolováni za odborné garance České gerontologické a geriatrické společnosti. Zapojeným lékárnám jsou uděleny certifikáty "Moje lékárna pečuje o seniory" deklarující jejich odbornou úroveň v péči o seniory. 

Věděli jste, že každou hodinu dojde v České republice ke zlomenině v důsledku osteoporózy?

Osteoporóza má vžité označení jako „tichá epidemie". Epidemie proto, že postihuje celý rozvinutý svět - tedy ty země, kde se lidé dožívají vyššího věku, čímž také trpí osteoporózou. Objevuje se u každé čtvrté ženy a každý 20. muž ve věku nad 65 let jí rovněž neunikne. Je to onemocnění, při němž dochází k úbytku kostní hmoty. Tiše, nenápadně, zpočátku bez varovných příznaků. Kosti jsou ale vlivem osteoporózy křehčí a snáze dochází ke zlomeninám. Tisíce žen po padesátce utrpí nepříjemnou, deformující a bolestivou zlomeninu.

Jaké jsou typické osteoporotické fraktury?

  • Zlomeniny obratlů jsou velmi bolestivé, dochází při nich ke snížení (kompresi) obratlového těla a páteř tak celkově změní svůj tvar.
  • Zlomeniny krčků jsou u nás ve vyšším věku velmi časté, jejich následky včetně smrti jsou závažné a léčba nákladná. O bolesti, kterou přinášejí, není třeba ani hovořit.
  • Zlomeniny končetin jsou běžné a časté již ve středním věku. Za typickou osteoporotickou frakturu považujeme zlomeninu distálního předloktí - tzv. Collesovu zlomeninu. Časté jsou ale i jiné zlomeniny: zápěstí, předloktí či kotníků.

Proč více žen?

Vývoj osteoporózy urychluje menopauza. Kolem 50 let přestávají vaječníky vylučovat estrogen, ženský pohlavní hormon, který má ochranný vliv na srdce i kosti. Jakmile ustává sekrece estrogenu (což ale může být i více let před padesátkou), objeví se nepříjemné příznaky:

  • Návaly horka
  • Pocit sucha v pochvě, který znepříjemňuje pohlavní styk
  • Deprese
  • Bolesti hlavy
  • Noční pocení
  • Stresová inkontinence (odchod moči při kašli, námaze, zvýšení břišního tlaku)
  • Ztráta sebedůvěry

Více než tři čtvrtiny žen mají v tomto období některé z výše uvedených příznaků. Tyto příznaky mohou relativně brzy odeznít, ale někdo by se jimi mohl trápit po celá léta. Někdo nemusí pociťovat žádné příznaky. Ale i tak úbytek estrogenu na organismus zatím skrytě působí - poškozuje nejvíce právě srdce a kosti. U žen po menopauze významným způsobem narůstá četnost infarktů myokardu a cévních mozkových příhod a všechny ženy začínají významným způsobem ztrácet kostní hmotu. U některých žen se osteoporóza rozvine velmi rychle a k frakturám může dojít již brzy po padesátce, některé se naopak dožijí svých osteoporotických zlomenin až v mnohem pozdějším věku. Proto také říkáme, že je osteoporóza tichý zloděj kostní hmoty.

Koho osteoporóza postihuje nejčastěji?

Osteoporózu považujeme za nemoc vyššího věku, může však nastat i ve věku mladším, zejména v souvislosti s jinými chorobami. 

Rizikový faktor-žena:

  • u které nastala menopauza před 45. rokem věku
  • která podstoupila gynekologickou operaci - odstranění vaječníků
  • dlouhodobě držela přísnou dietu (anorexie), je velmi štíhlá či zatěžovala organismus nadměrnou zátěží (maratónské běžkyně atd.)

Dále jsou to ženy a muži, kteří:

  • již prodělali zlomeninu
  • po určitou dobu užívali kortikoidy
  • jejichž tělesná výška se o několik centimetrů snížila
  • pili nadměrné množství alkoholu,  kouřili
  • měli po většinu života velmi málo pohybu

Osteoporóze je možné předcházet

I když se již rozvinula, je možné zabránit dalším ztrátám kostní hmoty. Ještě před několika lety jsme problém osteoporózy zanedbávali a mnozí ji považovali za normální součást stárnutí. Je však velmi důležité, aby byla lépe informována veřejnost a zejména ti, kdož jsou osteoporózou ohroženi. V prevenci je důležitá strava s dostatečným množstvím vápníku (celkem 1500 mg denně), pokud to nestačí, potom jsou na místě vápníkové doplňky stravy. Je nutný dostatek pohybu (účinná je i chůze), odstranění škodlivých návyků (alkohol, kouření) a dostatečný příjem vitaminu D.

Ženy v menopauze by měly vyhledat svého gynekologa a poradit se s ním o nahrazení přirozené sekrece ženských pohlavních hormonů.


Poradna


Vložit nový dotaz  |  Zobrazit vše  |  Sbalit vše