facebook Zvětšit písmo A A A

Pohyb

Nebezpečí pádů ve stáří

Praktický návod pro seniory a jejich rodinné příslušníky, jak omezit nebezpečí pádů a jak v případě, že úraz nastane, postupovat, předkládají klientům v lékárnách označených logem Moje lékárna. Stručné, přesto jasné rady a doporučení umožní starším lidem žít samostatněji a déle ve svém domácím prostředí. 

Rizika a příčiny pádů

V České republice žije nad 18 % seniorů, blížíme se k hranici, kdy senioři budou tvořit téměř ¼ obyvatelstva. Významnou součástí projektu mojelekarna.cz je proto i edukační část zaměřená na vzdělávání lékárníků i klientů lékáren v problematice geriatrie. Cílem je nabídnout užitečné a fundované informace určené nejen seniorům, ale také jejich rodinným příslušníkům a osobám, které o ně pečují. Tato forma vzdělávání lékárníků je nezbytná a jejím cílem je zdokonalení komunikace s geriatrickými pacienty, kteří tvoří téměř dvě třetiny zákazníků.

Pády jsou ve vyšším věku velmi časté a jejich důsledky mohou být závažné.  V mnoha případech vedou ke ztrátě soběstačnosti, imobilizaci, dokonce úmrtí. I v těch případech, kdy nedojde k závažnému zranění, pád vždy nějaký důsledek má. Přinejmenším vede k omezení hybnosti ze strachu před dalším pádem, může také ale vést k prochladnutí. Většina pádů je způsobena uklouznutím, zakopnutím o nevhodně umístěný předmět, časté jsou také pády ze schodů. Riziko pádů je ve stáří vyšší.  Ve věku 85 let jsou pády pětkrát častější než v 65 letech.  

Možné příčiny pádů

Úrazy starých lidí jsou často spouštěčem, ale i důsledkem zdravotní i sociálních problémů. Každý úraz ve vyšším věku znamená zvýšenou zátěž pro organismus. Senioři nejčastěji utrpí úraz v souvislosti s pádem a nejčastějším místem úrazu je jejich domácnost.

Podle dostupných statistik aspoň jednou ročně upadne 28 - 35 % seniorů ve věku nad 65 let.

Zdroj: seniorzone.cz

Co je na vině?

Úbytek nervových buněk. Zpomalení psychomotorického tempa a vedení nervových vzruchů. Zhoršené smyslové vnímání (zrak, sluch, hmat). Horší zrak je významným rizikovým faktorem pádů, vede k přehlédnutí překážek, předmětů či nerovností.

Úbytek aktivní svalové hmoty a pokles svalové síly. Slabší svalstvo a méně stabilní klouby: artróza, zejména nosných kloubů, je ve stáří velmi častá. Bolesti, které ji doprovázejí, vedou k omezení pohybu, jenž jenutný k zachování normální funkce a síly svalů a stability kloubů.

Úbytek kostní hmoty, řídnutí kostí, sklon ke zlomeninám.

Snížený průtok krve důležitými orgány

Horší rovnováha: ve stáří se zpomalují reakce, které vedou k zachování rovnováhy. Ta je významným způsobem porušena také některými chorobami, například vdůsledku cévní mozkové příhody, Parkinsonovy choroby či syndromu a podobně.

Vliv léků: uklidňující léky, některá antidepresiva, léky na spaní mohou vést kmalátnosti, točení hlavy. Pokud Vám lékař takovéto léky předepisuje, vždy se jej zeptejte, jaké mohou mít vedlejší účinky.

Pro ty, kteří jsou více ohroženi pády a náhlým zhoršením zdravotního stavu (např. diabetici, kardiaci a podobně), by jistě měli zvážit možnost nainstalování systému nouzového volání. Jedná se o tlačítko, které má senior stále u sebe  a stisknutím v případě potřeby spustí řetěz nouzového volání, na jehož konci je centrála, která jej vyhodnotí a zajistí pomoc (například tím, že zavolá sousedy či příbuzné).

Několik užitečných rad z edukačního materiálů mojelekarna.cz pro seniory:

  • Pravidelně cvičte, i když to bude jenom krátká procházka denně, sami brzy poznáte, že se cítíte lépe, že máte silnější svaly a pevnější klouby.
  • Na obě strany schodů umístěte madla a držadla tak, abyste na ně snadno dosáhli, lehce se jich mohli chytit a přidržovat při chůzi po schodech.
  • Nikdy nenechávejte na schodech a místech, kudy chodíte, žádné předměty.
  • Dbejte na dostatečné osvětlení všech míst, k posteli si dejte lampičku, abyste nevstávali do tmy.
  • V koupelně užívejte zásadně neklouzavé podložky do vany i vedle ní. Je zvláště důležité, abyste měli u vany pevná madla.
  • Nahraďte nevyhovující a klouzavé koberce neklouzavým povrchem podlahy.
  • Snažte se, abyste měli všechny věci, které často používáte, v přiměřené výši, abyste se nemuseli příliš natahovat a zaklánět hlavu (závrať) - ani příliš ohýbat. 
  • Když již musíte pro něco do větší výšky, použijte správně schůdky. Nikdy si nestoupejte na židle nebo stolky, které se mohou převrátit.
  • Z postele vstávejte pomalu, nejdříve se posaďte, trochu si vsedě zacvičte a teprve potom vstaňte. Je tak méně pravděpodobné, že se vám zatočí hlava.
  • Dbejte o svůj zrak, je důležitý pro Vaši bezpečnost. Choďte na pravidelné kontroly a noste správné brýle, pokud Vám je lékař předepíše.
  • Nenoste nikdy oblečení tak dlouhé, že byste o ně mohli při chůzi zakopnout.
  • Nenoste boty, které vám nepadnou, ani ty, které mají klouzavou podrážku.
  • Jestliže máte pocit, že se vám po některých lécích, které vám lékař předepsal, točí hlava, neváhejte a domluvte se svým lékařem neprodleně. Určitě najdete řešení.

Poradna


Vložit nový dotaz  |  Zobrazit vše  |  Sbalit vše