Azmenšit písmo Azvětšit písmo
  • Žádné výsledky k zobrazení.

I s demencí se dá dobře žít.

18.8.2022

Stáří a stárnutí je velmi aktuální téma. Nechceme, aby se zvyšoval věk dožití, aniž by se zvyšovala i kvalita života ve stáří.

I s demencí se dá dobře žít.

Smyslem naší spolupráce s lékárnami Moje lékárna je prevence a osvěta. Aby měli lidé na paměti nejen preventivní prohlídky u zubaře či gynekologa, ale i prevenci demence. Příliš se neví, že má souvislost i s onemocněním srdce, se způsobem stravování. A že riziko jejího vzniku může snížit zdravý životní styl-cvičení fyzické i duševní, změna jídelníčku. Vyléčit se nedá, léky ji ale mohou zbrzdit. Hlavním poselstvím naší spolupráce v rámci Mobilních poraden Moje stáří je, že demence není strašák a dá se s ní dobře žít. Jen je důležité ji včas odhalit.

V oblasti demence probíhá naše spolupráce s Českou alzheimerovskou společností již více než 10 let. Přední česká odbornice na Alzheimerovu chorobu paní Doc. MUDr. Iva Holmerová, Ph.D., ředitelka Pražského gerontologického centra je přesvědčena, že o Alzheimerově nemoci i o jiných typech demence je nutno mluvit a také jak klíčové jsou správné informace, jak se nemoc projevuje, jaký má průběh, jaké jsou možnosti diagnostiky i prevence. O demenci je důležité mluvit proto, že bývá odhalena, až když už je pozdě. Pak zasáhne celou rodinu, která o blízkého pečuje. Kdyby byla odhalena včas, mohli by nemocní i pečující prožít kvalitnější život.

Významnou součástí naší práce je vzdělávání lékárníků Moje lékárna. Úzce spolupracujeme i s Českou gerontologickou a geriatrickou společností. Chceme nabídnout v lékárnách kvalitní a užitečné informace jak seniorům, tak jejich rodinným příslušníkům a pečujícím. V lékárnách jsou k dostání pomůcky pro trénování paměti, například tréninkové sady s pexesem, puzzle či pracovní sešity. Díky preventivním programům některých pojišťoven lze získat i příspěvek na jejich pořízení.

Měřením stáří cév přispíváme k prevenci kardiovaskulárních onemocnění, která mají souvislost s poruchou a úbytkem poznávacích funkcí.

https://www.mojelekarna.cz/o-projektu-moje-lekarna/magazin-mojelekarna/magaziny-2016/magazin-mojelekarna-1-2-2016/alzheimerova-demence.html

 

Jedná se o Alzheimerovu chorobu? Deset příznaků, které by Vás měly varovat

1. Ztráta paměti, která ovlivňuje schopnost plnit běžné pracovní úkoly

Zapomínat občas pracovní úkoly, jména kolegů nebo telefonní čísla spolupracovníků a vzpomenout si na ně později, je normální. Lidé trpící Alzheimerovou chorobou však zapomínají častěji a nevzpomenou si ani později.

2. Problémy s vykonáním běžných činností

Hodně vytížení lidé jsou občas roztržití, takže někdy nechají dušenou mrkev stát v kastrolu na sporáku a vzpomenou si na ni, až když už je po jídle. Lidé trpící Alzheimerovou chorobou ale připraví jídlo a nejen že ho zapomenout dát na stůl, ale zapomenou i na to, že ho vůbec udělali.

3. Problémy s řečí

Každý má někdy problém najít správné slovo, ale člověk s Alzheimerovou chorobou zapomíná i jednoduchá slova nebo je nahrazuje nesprávnými, a jeho věty pak nedávají smysl.

4. Časová a místní dezorientace

Každý někdy zapomene, jaký je den a kam vlastně jede, to je normální. Ale lidé s Alzheimerovou nemocí se ztratí ve vlastní ulici a nevědí, kde jsou, jak se tam dostali, ani jak se dostanou domů.

5. Špatný nebo zhoršující se racionální úsudek

Lidé se někdy tak zaberou do nějaké činnosti, že na chvíli zapomenou na dítě, které mají na starosti. Lidé s Alzheimerovou nemocí úplně zapomenou, že nějaké dítě existuje. Mohou se i nesmyslně obléknout, například si vezmou na sebe několik košil nebo halenek najednou.

6. Problémy s abstraktním myšlením

Placení složenek anebo sledování účtů kreditní karty může nekoho vyvést z míry, když je trochu komplikovanější než jindy. Člověk s Alzheimerovou nemocí může úplně zapomenout, co ta čísla znamenají a co s nimi má dělat.

7. Zakládání věcí na nesprávné místo

Každý někdy někam založí peněženku nebo klíče. Člověk s Alzheimerovou nemocí dává věci na zcela nesmyslná místa: žehličku do ledničky nebo hodinky do cukřenky.

8. Změny v náladě nebo chování

Každý má někdy špatnou náladu. Člověk s Alzheimerovou nemocí ale podléhá prudkým změnám nálady. Náhle a nečekaně propukne v pláč nebo podlehne návalu hněvu, i když k tomu nemá žádný zjevný důvod.

9. Změny osobnosti

Lidské povahy se běžně do určité míry mění s věkem. Ale člověk s Alzheimerovou nemocí se může změnit zásadním způsobem. Stává se někdy velmi zmateným, podezíravým nebo ustrašeným.

10. Ztráta iniciativy

Když je člověk někdy znechucen domácími pracemi, zaměstnáním nebo společenskými povinnostmi, je to normální. Většinou se chuť do práce opět brzy dostaví. Člověk s Alzheimerovou nemocí může propadnout naprosté pasivitě a potřebuje neustále podněty, aby se do něčeho zapojil.

Zdroj: https://www.alzheimer.cz/alzheimerova-choroba/priznaky/

 

Prevence. Je možné snížit riziko vzniku demence?

Z řady výzkumů vyplývá, že zdravý životní styl může snižovat riziko rozvoje demence. Základním pravidlem je, že to, co je dobré pro srdce, je dobré také pro mozek. Pokud chceme snížit riziko rozvoje kardiovaskulárních chorob a demence, měli bychom se zajímat o vyrovnanou skladbu jídelníčku a pravidelně se věnovat fyzickému a duševnímu cvičení. Osvojit si zdravější životní styl přitom nemusí být složité a na změny není nikdy pozdě!

Pět způsobů, které mohou pomoci snížit riziko, že se u vás objeví demence

  1. Starejte se o své srdce!

Kouření, vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, cukrovka či obezita, to vše ničí cévy. To vše zvyšuje také riziko infarktu a mozkové mrtvice. Z mnoha výzkumů navíc vyplývá, že uvedené zdravotní komplikace zvyšují také riziko rozvoje demence. Těmto zdravotním problémům je přitom do určité míry možné předejít volbou zdravějšího životního stylu.

  1. Buďte fyzicky aktivní!

Fyzická aktivita a cvičení pomáhají kontrolovat krevní tlak a váhu, snižují riziko cukrovky druhého typu stejně jako některých forem rakoviny. Navíc existují důkazy, že fyzická aktivita snižuje také riziko rozvoje demence. Další výhodou cvičení je, že se díky němu cítíme lépe. Sport navíc můžeme provozovat společně s rodinou či přáteli.

  1. Dodržujte zdravý jídelníček!

Jídlo je pohonem jak pro mozek, tak samozřejmě i pro tělo. Na to, aby obojí dobře fungovalo, přitom stačí mít zdravý a vyrovnaný jídelníček. Některé studie už prokázaly, že středomořská strava s dostatkem obilovin, ovoce, rybami, luštěninami a zeleninou pomáhá riziko demence snižovat. Výhody či užitek konkrétních potravin a potravinových doplňků musíme ale ještě podrobně prozkoumat. Nicméně už teď víme, že jíst mnoho tučných a konzervovaných jídel s vysokými hodnotami nasycených tuků, cukrů anebo soli rozhodně zvyšuje riziko infarktu. Proto je nejlepší taková jídla omezit na minimum, či je z jídelníčku vynechat úplně.

  1. Používejte svůj mozek!

Pokud svému mozku nabídnete nové aktivity, pomůžete mu tím s tvorbou nových mozkových buněk a s posilováním nervových spojení. A tím můžete bojovat proti zhoubnému účinku Alzheimerovy choroby i jiných typů demencí. Když budete dávat svému mozku zajímavé výzvy, můžete se naučit nové skvělé věci. Co byste řekli třeba tomu, začít se učit další cizí jazyk anebo objevit nový koníček či sport?

  1. Užívejte si společenské aktivity!

Společenské závazky a povinnosti jsou pro zdravý mozek velkým přínosem, protože stimulují naše mozkové rezervy a pomáhají tak snižovat riziko demence a depresí. Zkuste si proto udělat čas na přátele, rodinu, své zájmy a koníčky a někdy i na vše dohromady.

Zdroj: https://www.alzheimer.cz/alzheimerova-choroba/prevence/

 

Odběr novinek

Napište nám svůj e-mail a mějte přehled, co je na našem webu nového.